Американскиот претседател Доналд Трамп повторно испрати порака дека новите тарифи се неизбежни. Но, кои конкретно царини се планирани и кога ќе стапат на сила? Увозните даноци се воведуваат со брзина и фреквенција откако Трамп ја презеде функцијата, што го прави тешко да се следи, истакнува Би-Би-Си.
Трамп веќе ги зголеми царините за увоз од Кина, како и за челик и алуминиум, како и одредени производи од Канада и Мексико. Оваа недела, исто така, се очекува да стапат на сила повисоки царини за автомобилите. Очекуваме Трамп да ги открие деталите за поширок сет на тарифи, на кои неговиот тим работел во последните недели. Белата куќа го именува ова како „Ден на ослободувањето“. Што ќе објави во среда?
Иако Белата куќа не соопшти конкретни стапки за новите царини, аналитичарите предлагаат различни опции. Трамп, за време на минатогодишната кампања, се залагаше за царина од 10% за целиот увоз во САД, а понекогаш сугерираше дека таа би можела да достигне и 20%, па дури и 60% на увозот од Кина.
По преземањето на функцијата, Трамп ја предложи идејата за „реципрочни“ тарифи, објаснувајќи дека стапките би можеле да варираат од земја до земја. „Ако ни наплатат, ние им наплатуваме“, изјави тој во февруари, пред да нареди на своите советници да развијат таков план.
Сепак, Белата куќа ја комплицира ситуацијата, велејќи дека ќе се разгледаат не само тарифите, туку и другите политики што ги сметаат за нефер кон американските компании, како што е данокот на додадена вредност (ДДВ). Ова создаде конфузија меѓу компаниите и политичките лидери, кои се обидуваат да разберат колку новиот данок би можел да влијае на нивните производи и како ќе се комбинира со постојните царини.
На пример, европските претставници се подготвуваат за двоцифрени царини за нивниот извоз. Трамп изјави дека планира да воведе царина од 25% за стоки од Европската унија.
Администрацијата на Трамп сè уште не потврди кои земји ќе бидат погодени, но ја опишаа средбата во среда како сеопфатна. Трамп нагласи дека новите тарифи би можеле да важат за „сите земји“, што го разочара ОК, која се надеваше да остане под радарот, иако многумина се надеваат на посебни договори.
Минатиот месец, секретарот за финансии, Скот Бесент, истакна дека напорите се насочени кон „валканите 15“ – 15% од земјите што учествуваат во трговијата со САД и кои наметнуваат царини или други прописи што ги ставуваат американските компании во неповолна положба.
Трамп не штедеше критики кон историските сојузници и големите трговски партнери, како што се Канада и ЕУ, тврдејќи: „Пријателот често бил многу полош од непријателот“.
На крајот, важно е да се разгледа кој навистина ќе плати за овие царини. Технички, одговорот е јасен: американските компании кои увезуваат стоки ќе бидат тие што ќе ја платат сметката. Но, како што цените растат, компаниите ќе се обидат да ги надоместат трошоците, што може да вклучува менување добавувачи или зголемување на цените за потрошувачите. Ова создава ризик од економска рецесија, како во САД, така и во странство, особено за компании кои зависат од американскиот пазар.
Трамп тврди дека компаниите што сакаат да избегнат царини можат да ги префрлат своите операции во САД, но тоа не е лесно решение поради високите трошоци за ангажирање и отворање нови фабрики. Се очекува дека последиците од обидот на Трамп да го ресетира глобалниот трговски биланс ќе се чувствуваат долго по објавувањето во среда.